Werkgeluk

Baan, carrière of roeping: werkgeluk

Er zijn volgens het #Happinessbureau en #Steda onderzoek 3 typen medewerkers te onderscheiden: “Mensen zien hun werk voornamelijk als een #Job (baan) Deze groep werkt om #geld te verdienen. Het #salaris is de grootste #motivator. Mensen die hun werk voornamelijk zien als #Career (#carrière) Deze groep geniet van het werk, maar heeft over vijf jaar een andere baan. Ze gaan voor anders, beter, hoger. Uitdaging, afwisseling, invloed en status kunnen motivatoren zijn. Ze ervaren werk niet altijd even positief, maar zetten door ‘voor later’. Mensen die hun werk voornamelijk zien als Calling (#roeping). #Zingeving is de belangrijkste motivator.  Als ze over zichzelf praten, is dat al snel (met passie) over werk. Soms lijken ze met hun werk samen te vallen.

Als je #werkgeluk in je organisatie wilt vergroten, kun je je aandacht het beste richten op medewerkers met een job-oriëntatie want zij ervaren  het minste werkgeluk. “Vanuit onze benchmark weten we dat deze groep: • voornamelijk bestaat uit medewerkers, nauwelijks uit (senior-)managers • relatief veel mensen kent met een parttime dienstverband van 3 tot 4 dagen per week • gemiddeld een 4,9 scoort op werkgeluk • hun werkgever niet of nauwelijks aanbeveelt  (eNPS score is -78) • weinig #trots is op de producten en dienstverlening van hun organisatie • vaak langdurig #verzuim kent (20% is 11 of meer dagen per jaar ziek)”. En zo wordt #happiness dus #business. Want gelukkige werknemers hebben minder last van #werkstress, zijn #betrokken, #gemotiveerd, blijven gemiddeld langer bij een werkgever op een positieve manier, zijn proactief en denken graag mee hoe het anders beter kan én zijn minder vaak ziek. Dus wil jij een organisatie met meer betrokken en gelukkige medewerkers? Neem contact op en we maken een afspraak.

Bron: Whitepaper van HappinessBureau, Lucas Swenn en Steda onderzoek & advies, Stef ten Dam